پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151266
پيام توقيف کشتي آمريکايي در خليج فارس چيست؟
تاریخ انتشار : 1394/02/09 12:17:47
نمایش : 1497
توقيف کشتي اين پيغام را دارد که اين ايران است که کنترل تنگه استراتژيکي و شاهراه عبور نفت جهان را در اختيار داشته و عليرغم مسامحه کنوني قدرت پس گرفتن حق خود را نيز به راحتي در اختيار دارد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا "يک کشتي تجاري آمريکايي توقيف و به بندر شهيد باهنر منتقل شد"؛ اتفاقي که از سوي منابع داخلي و همچنين رسانه‌هاي بين‌المللي تاييد شد و علت وقوعش نيز شکايت حقوقي و مشکلاتي است که اين کشتي با اداره بنادر ايران داشته است.


کشتي باري "مرسک تايگريس" (MV Maersk Tigris) با پرچم جزاير مارشال (که تحت حاکميت آمريکاست) توسط نيروهاي نظامي ايران متوقف و پس از آنکه دستور تغيير مسير به سمت بنادر ايران را نپذيرفته، با شليک گلوله اخطار، مجبور به تغيير مسير ‌و راهي آب‌هاي ايران شد.

 

در اين زمينه خبرگزاري رويترز به نقل از پنتاگون گزارش داده که کشتي توقيف شده با نام MV Maersk Tigris از ناو آمريکايي در نزديکي تنگه هرمز درخواست کمک کرده بود. يکي از مسئولان کشتي توقيف شده اعلام کرده بيست‌و‌چهار دريانورد از کشورهاي شرق اروپا و آسيا در اين کشتي بوده اند.

 

در همين راستا، يک منبع آگاه با اشاره به اينکه کشتي مذکور تجاري بوده و و با اداره بنادر ايران اختلافي داشته، اظهار داشت: اداره بنادر ايران در همين راستا به دادگاه مراجعه مي‌کند که دادگاه حکم توقيف اين کشتي را مي‌دهد و اداره بنادر درخواست مي‌کند، ‌اين کشتي توقيف شود که اين امر محقق مي‌شود. اين کشتي با پرچم جزاير مارشال که تحت حاکميت آمريکاست، قصد تردد داشته که توقيف مي‌شود. ‌بيشتر خدمه اين کشتي ‌اروپايي هستند و احتمال اينکه برخي از افراد آن آمريکايي باشند نيز هست.


شبکه خبري پرس تي.وي نيز ضمن تأييد خبر فوق اعلام کرد، مسئولان وزارت خارجه ايران اعلام کردند، کشتي مرسک تايگريس به علت تخلفات مالي توقيف شده است.

 

فارغ از هياهوي رسانه اي و اصل ماجرا، در توقيف اين کشتي توسط نيروهاي ايراني شکي نيست و اين نشان مي دهد که عليرغم ادعاهاي آمريکايي ها، دوره ابرقدرتي آنان به سر رسيده و ديگر قدرت برتر منطقه يعني ايران،و  قرار نيست با طرف آمريکايي با نرمش برخورد نمايد و اين ايران است که تصميم گيرنده نهايي در مسائل حساس خواهد بود.

 

اين اقدام را مي توان يک زورآزمايي طرف ايراني که با مظلوم واقع شدن در عرصه جهاني بخشي از دارايي هاي خود را با بلوکه شدن از طرف غرب و به ويژه شيطان بزرگ عملا غيرقابل استفاده مي يابد نيز در نظر گرفت، چرا که به طرف ظالم غربي اين پيغام را مي دهد که اين ايران است که کنترل تنگه استراتژيکي و شاهراه عبور نفت جهان را در اختيار داشته و عليرغم مسامحه ي کنوني قدرت پس گرفتن حق خود را نيز به راحتي در اختيار دارد.

البته رسانه هاي بيگانه سعي در مخدوش کردن و تشکيک در اصل خبر پرداختند و حاضر نشدند قدرت ايران را در اين عمليات بزرگنمايي کنند، هرچند که تشکيک در اصل خبر در اين رسانه ها نشان از همان قدرت ايران در برابر آمريکاست.

راديو فردا در اين رابطه منبع اصلي خود را طبق معمول ثابت اعلام نکرد و نوشت: "خبرگزاري ها روز سه شنبه، گزارش دادند که نيروي دريايي ايران به سوي يک کشتي باري که با پرچم جزاير مارشال در خليج فارس در حرکت بود تير اخطار شليک کرده و آن را توقيف کردند"

 

 

 

در نحوه ارجاع به منبع خبر راديو فردا همواره سعي دارد به طور مستقيم اشاره اي به نام خبرگزاري ننموده و از واژه هايي همچون خبرگزاري هاي منطقه يا خبرگزاري ها استفاده نمايد، چرا که به نظر مديران اين راديوي امنيتي در صورت مرجع دهي دقيق به مخاطب، پس از مدتي اشاره به منبع خبري يکي از توقعات وي شده و ديگر اخبار بي سند راديو سيا را دنبال نخواهند کرد، لذا در همه جا هرچند منبع خبر مشخص باشد از ترفند استفاده از منابع گنگ و نامشخص استفاده مي شود.

البته در اينجا نيز مانند اغلب موارد منبع خبري راديو فردا شبکه العربيه وابسته به رژيم ديکتاتور سعودي است، و دليل ديگر نام نبردن از منبع خبري را مي توان همين امر دانست، چرا که اولا اين شبکه با سابقه مخدوش خود مورد وثوق قرار نمي گيرد و ثانيا ارجاع هاي مکرر راديو فردا به اخبار اين شبکه دست هاي در هم گره خورده ي سران پشت پرده اين دو بنگاه خبري را برملا مي نمايد.

اين راديو در تيتر جهت دار خود سعي در القاي اين شبهه در اذهان دارد که ايران بدون دليل به سوي کشتي هاي "خارجي" شليک نموده و آنها را "توقيف" مي نمايد، بدون آنکه در متن خبراشاره ي مستقيم به وابسته بودن اين کشتي به ايالات متحده صورت گرفته باشد، همچنين در ادامه شيطنت هاي رسانه اي اين بنگاه وابسته به دولت ايالات متحده اشاره اي به مالکيت ايران بر بخش قابل کشتيراني تنگه ي هرمز نشده و مخاطبان اندک اين رايو که به نظر مديران راديو فردا از اطلاعات حداقلي برخوردار نيستند از اين واقعيت که اين توقيف در آبهاي جمهوري اسلامي صورت گرفته است بي خبر خواهند ماند و احتمالا اذهانشان براي اخبار کذب و رياکارانه بعدي اين راديو بر اساس ذهنيت ايجاد شده در اين خبر آماده خوهد بود.


در ادامه اين راديو که يک نهاد دولتي ايالات متحده محسوب مي شود به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از سخنگوي پنتاگون، سرهنگ استيو وارن مي نويسد: " اين کشتي باري يک پيام اضطراري فرستاد و مرکز فرماندهي نيروي دريايي آمريکا مستقر در خليج فارس، يک ناوشکن آمريکايي و يک جنگنده را براي رصد اوضاع به منطقه فرستاد"، اين اعتراف رسمي آمريکايي ها به درخواست کمک يک کشتي آمريکايي، در حاليکه عليرغم تلاش طرف آمريکايي به خاتمه ماجرا با دخالت در موضوع، نهايتا کشتي متخلف مذکور توسط نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران توقيف مي شود، نشان از اقتدار اين نيرو در عملکردهاي لازم دارد.

شبکه سلطلنتي انگليسي بي.بي.سي نيز در اين رابطه نوشت: ايران يک کشتي تجاري به نام 'مرسک تيگريس' را در تنگه هرمز توقيف و آن را به سوي بنادر خود در خليج فارس هدايت کرده است؛ حرکتي که به گفته ايران به دليل شکايت خصوصي از شرکت مالک کشتي انجام شد اما وزارت دفاع آمريکا آن را 'ظاهرا تحريک آميز' خوانده است.

 

 

شبکه آلماني دويچه وله نيز به تشکيک درباره اصل خبر مي پردازد و مي نويسد: پنتاگون مي‌گويد نيروهاي ايران يک کشتي تجاري را در تنگه هرمز به تغيير مسير و ورود به آب‌هاي ايران واداشته‌اند. به گفته پرس تي وي، اين کشتي حريم آبي ايران را نقض کرده، اما خبرگزاري فارس از "اختلافات حقوقي" خبر داده است.

 

 

شبکه سعودي العربيه نيز نوشت که ايران يک کشتي باري آمريکايي با 34 خدمه را توقيف کرد.

اين شبکه سعودي همچنين مدعي شد که نيروي دريايي ايران پس از توقيف کشتي آمريکايي، آن را به سمت بندر عباس هدايت کرده است و اين در حالي است که شبکه آمريکايي «اي‌بي‌سي» به نقل از يک مسئول ايالات متحده گزارش داد که هيچ نشانه‌اي دال بر اينکه کشتي آمريکايي توسط ايران توقيف و به بندر عباس منتقل شده باشد، وجود ندارد.

 

 

وي در ادامه به اين شبکه آمريکايي گفته که يک کشتي توسط ايراني‌ها متوقف شده است، اما اينکه آن را به سمت بندر ايراني منتقل کرده باشند، مشخص نيست.

وزارت دفاع آمريکا «پنتاگون» صحت خبر توقيف يک کشتي توسط ايران را تائيد کرد، اما گفته که اين کشتي با پرچم جزاير مارشال بوده است.

 

 

ساعاتي پس از آنکه گزارش شد که يک کشتي با پرچم جزاير مارشال پس از ورود به آب‌هاي سرزميني ايران توقيف شده، شبکه سي‌ان‌ان مدعي شد که روز جمعه نيز يک کشتي آمريکايي به محاصره گشت دريايي سپاه پاسداران درآمده است.

اين واقعه در تنگه هرمز رخ داده و در جريان آن چهار قايق گشتي ايراني، کشتي «مائرسک کنسينگتون» را که با پرچم آمريکا در حال حرکت بوده، محاصره و رهگيري کرده‌اند.

يک مقام ارشد آمريکايي در اين خصوص به سي‌ان‌ان گفته است: "ايراني‌ها کنسينگتون را محاصره کرده و براي مدتي پيش از آنکه کنار رفته و دور شوند، کشتي را دنبال کردند".

 

حال بايد منتظر ماند و واکنش مقامات کاخ سفيد را ديد و ديد که آيا باز هم گزينه هاي روي ميز ديگري ميخواهند ايران نشان دهد يا خير؟!

 

سيدمصطفي ميرزاباقري برزي

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html